تا چند سال قبل، همهچیز سادهتر بود. پنج سال پیش، فقط یک آیفون وجود داشت، یک «پام پری» (Palm Pre)، یک نوکیا N8 و یک اکسپریا X10. گوشی پرچمدار هر یک از شرکتهای مطرح کاملا مشخص بود. اما از سال ۲۰۱۱ موج عظیم تلفنهای هوشمند اندرویدی به راه افتاد؛ تا آنجا که دیگر امروز ایدهی یک گوشی پرچمدار، معنای خود را از دست داده. بهترین گوشی شرکت الجی کدام است؟ G4 یاV10. در مورد سامسونگ چهطور؟ گلکسی S6 پرچمدار این شرکت است یا نوت ۵؟ کدام آیفون را بهعنوان پرچمدار گوشیهای اپل به رسمیت بشناسیم؟
در دنیای امروز هر یک از سازندگان تلفنهای هوشمند به این نتیجه رسیدهاند که نباید دستگاههایشان را فقط در یک اندازه تولید کنند. حالا گوگل دو گوشی نکسوس دارد: نکسوس کوچکتر ۵X و بزرگتر ۶P. مایکروسافت هم یک لومیا ۹۵۰ دارد و یک نسخهی بزرگتر ۹۵۰XL. درحالیکه اپل، سامسونگ و موتورولا هم پیشتر این سیاست را برگزیده بودند، سونی هم به این رویکرد روی خوش نشان داده و پرچمداران خود را در اندازههای مختلف به بازار عرضه میکند.
با بلوغ هر چه بیشتر تلفنهای هوشمند، مفهوم یک دستگاه واحد بهعنوان پرچمدار یک شرکت، کمکم معنای خود را از دست میدهد. برای این شرایط، دو عامل اصلی را میتوان متصور شد: نرمافزار و سختافزار. واقعیت این است که دوران سیستمهای عامل متنوع، تمام شده. نه از سیستم عامل Palm webOS خبری است و نه بلکبری دیگر آن بلکبری سابق است. همهچیز شده iOS و اندروید! این دو سیستم عامل برنده، روزبهروز به هم شبیهتر میشوند. اما موضوع فقط مربوط به بخش نرمافزاری دستگاهها نیست. سختافزار گوشیها هم خیلی به هم شبیه شده است. اینروزها تقریبا هر تلفن هوشمندی که میبینیم، صفحه نمایش فوقالعادهای دارد، نمایشگر لمسیاش بینقص است و به کیفیت ساختاش ایرادی نمیتوان گرفت. حتی پای حسگر اثر انگشت، دوربینهای پرسرعت و بسیاری از مشخصههای پیشرفتهتر به تلفنهای هوشمند چینی هم باز شده. در مورد ویژگیهایی صحبت میکنیم که تا یک سال پیش فقط در پرچمداران شرکتهای قدر دیده میشد.
هفتهی پیش از شما پرسیدیم که ساعت هوشمند یا ساعت معمولی، کدامیک را بیشتر میپسندید؟ از شما خواستیم دلایل منطقیتان را بگویید و حتی باهم مخالفت کنید. شما هم تجربیاتتان را با هم بهاشتراک گذاشتید. در ادامهی این نوشته میخواهیم گلچینی از نظرات شما را با هم مرور کنیم. با دیجیکالا مگهمراه باشید.
شرکت چینی هواوی در سال ۲۰۱۳ برندی را با عنوان «آنر» (Honor) ثبت کرد. تمرکز این برند بر روی بازار آنلاین است. هواوی در تلاش است با تولید گوشیهایی با مشخصات پرچمداران، اما با قیمتهایی منطقی، در فروش آنلاین، تمام رقبا را پشت سر بگذارد. در این نوشته میخواهیم سیاست هواوی در مورد برند آنر را بررسی کنیم. با دیجیکالا مگ همراه باشید.
حدود دو سال پیش شرکت هواوی، برند مستقل «آنر» (Honor) را معرفی کرد. نکتهی قابلتوجه در مورد این زیربرند شرکت هواوی، تمرکز آن روی فروش آنلاین و تجارت الکترونیکی است. بهعبارتدیگر گوشیهای این برند فقط از طریق فروش آنلاین به بازار عرضه میشوند. در گوشیهای برند آنر سعی شده بهترین مشخصات سختافزاری و نرمافزاری دستگاههای ردهبالای بازار در قالب محصولاتی مقرونبهصرفه در اختیار کاربران قرار بگیرد. همچنین در کمپینهای تبلیغاتی این برند، روی کاربران جوان تاکید بیشتری شده است.
گوشی «آنر ۷» (Honor 7) یکی از جدیدترین محصولات این شرکت در بازار موبایل است. این دستگاه اوایل تابستان ۲۰۱۵ و تنها بهصورت آنلاین در بازار چین عرضه شد. فروش این گوشی در بازار چین بسیار موفقیتآمیز بود. حالا هم پای این گوشی به ایران باز شده و بهزودی شاهد فروش انحصاری آن در سایتدیجیکالا خواهیم بود.
آقای «کریس سان» (Chris Sun) از مدیران ارشد برند آنر در هنگام رونمایی از گوشی آنر ۷ در تهران گفت: «برند آنر یک زیربرند از برند هواوی است. هدف خلق این برند در سال ۲۰۱۳، گرفتن سهم مناسبی از بازار آنلاین بود.» شاید در وهلهی اول بهنظر برسد که هدف توسعهی این برند، رقابت با برندهای آنلاینی مثل شیائومی باشد. لازم به ذکر است که شیائومی، گوشیهای خود را تنها در پلتفرم آنلاین به فروش میرساند.
آنچه برای سامسونگ و اپل آرزو به حساب میآید برای کاسیو خاطره است. شاید کمی اغراق کرده باشیم؛ اما دیدن مجموعهای از ویژگیهای ساعتهای هوشمند امروزی در ساعتهای مچی بیست سال پیشکاسیو، حقیقتا حیرتآور است. مدتی است که اپل واچ به بازار راه یافته است. ساعتهای هوشمند اندرویدی هم چند سالی است که اینطرف و آنطرف دیده میشوند. این گجتهای دوستداشتنی دیگر تنها به فیلمهای علمی-تخیلی تعلق ندارند. شما با آنها موزیک پخش میکنید، وضعیت سلامتیتان را میسنجید یا از آنها بهعنوان کنترل تلویزیون استفاده میکنید. جالب است بدانید که ژاپنیها در دههی ۹۰ میلادی این قابلیتها را در ساعتهای «کاسیو» (Casio) پیاده کرده بودند.
تاریخ غنی کاسیو در طراحی و تولید ساعتهای مچی دیجیتال بر کسی پوشیده نیست. مدتی پیش این شرکت، مجموعهای از ساعتهای عجیبوغریب خود را در معرض عموم قرار داد. نمایشگاه ساعتهای مچی کاسیو یک واقعیت را نشان میدهد: بسیاری از قابلیتهای ساعتهای هوشمند امروزی، حدود ۲۰ سال پیش در ساعتهای مچی کاسیو یافت میشد. همانطور که میدانید در ماههای اخیر رقابت شدیدی بین شرکتهای مختلف برای نمایش قدرتشان در زمینهی ساعتهای هوشمند شکل گرفته؛ جالب اینجاست که کاسیو همچنان فروتنی به خرج داده و ادعای خاصی در این مورد ندارد.
شرکت کاسیو در دههی ۹۰ میلادی با ساعتهای مچی دیجیتالیاش غوغا به پا کرد. با ورود به قرن بیست و یک، بهتدریج محبوبیت دیوانهوار ساعتهای دیجیتالی این شرکت از تبوتاب افتاد. اما این پایان کار کاسیو نیست. در سالهای اخیر شرکت کاسیو با تمرکز بر روی مدلهای آنالوگ و کلاسیک در حال احیای میراث باشکوه خود است.
در ادامه قصد داریم تعدادی از اولین ساعتهای هوشمند دنیا را از نظر بگذرانیم؛ ساعتهای که در زمان خود به هیچوجه ادعایی بر باهوش بودن نداشتند! شما را به دیدن خاطراتی از جنس آینده دعوت میکنیم: