اینترنت به سرعت تغییر میکند و تغییر سریع اینترنت یعنی بازاریابها و رهبران کسب و کارها هم باید خود را با این سرعت تطبیق دهند و به سرعت تغییر کنند. در حالی که پیشتر اغلب جستوجوها در اینترنت از طریق لپتاپها و کامپیوترهای شخصی اتفاق میافتاد در حال حاضر شاهد استفاده بیشتر گوشیهای هوشمند به عنوان ابزار جستجو در اینترنت هستیم.
البته احتمالا چنین تغییری آنقدرها هم شگفتزدهتان نمیکند اما باید بدانید یکی از عوامل مهم دیگر که سیستم جستوجو در اینترنت را تغییر خواهد داد جستوجوی صوتی از طریق هوش مصنوعی است.
در گذشته کاربر گوشی هوشمند مجبور بود سوال یا عبارت مشخصی را در گوگل یا سایر موتورهای جستوجوگر تایپ کند، حال دستیارهای صوتی همچون سیری و الکسا که در گوشیهای هوشمند، بلندگوهای هوشمند و لپتاپها به کار گرفته شدهاند به کلی این قواعد را تغییر دادهاند. در شرایطی که میتوانید صرفا با صدای خود به جستوجوی هر چه میخواهید بپردازید، چشماندازی که در گذشته پیرامون SEO وجود داشت هم دستخوش تحول شده است.
سیر جدید تحولات
امروزه عموم مردم از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند و اغلب این گوشیها از قابلیتهای جستوجو بوسیله دستیار صوتی بهره میبرند. براساس دادههایی که سال ۲۰۱۷ از Pew Research Center در اختیار داریم، حدودا ۷۷ درصد آمریکاییها در حال حاضر صاحب گوشی هوشمند هستند و در میان افراد ۱۸ تا ۲۹ سال این درصد به ۹۲ درصد میرسد. این آمار نشان میدهد سهم قابل توجهی از عموم مردم قادرند از قابلیت جستوجو توسط دستیار صوتی استفاده کنند. به محض اینکه فرد از الکسا یا سیری سوالی میپرسد، کل فرایند جستوجو به هوش مصنوعی محول خواهد شد.
در حالی که الکسای شرکت آمازون در جواب یک سوال صوتی غلط پاسخ بخصوصی نمیدهد اما تکنولوژی جستوجوی صوتی گوگل (گوگل هوم و دستگاههای اندرویدی) نتایج را از گوگل به کاربر گزارش میدهند. نکته مهم اینجاست که در این موارد تکنولوژی گوگل نتایج اول و بالاتر را به کاربر گزارش میدهد و نتایج ضعیفتر و پایینی حذف میشوند، این موضوع اهمیت داشتن رتبه بالاتر در صفحات نتایج گوگل را بیش از پیش برجسته میسازد.
زبان جستوجوی صوتی
با همهگیرتر شدن جستوجوی صوتی و استفاده از هوش مصنوعی، استفاده از زبان در این شیوه جستوجو هم با تغییراتی همراه است. باید در نظر داشت که در این شیوه به احتمال بسیار زیاد شاهد جستوجو از طریق عبارات شکسته و بدون فعل نخواهیم بود و عموما جستوجوگر یک جمله کامل را سریعا به زبان میآورد. در عین حال هوش مصنوعی هم به سراغ پاسخگویی به این سوالات در قالبی انسانی خواهد رفت. برای این کار هوش مصنوعی باید متنهای درون صفحات را جستوجو کند و محتوا هم باید با توجه به زبان مکالمه بهینهسازی شده باشد تا شانس بیشتری برای پیداشدن توسط هوش مصنوعی را به خود اختصاص دهد. ساختار مکالمهای در کنار پاسخهایی شفاف ، از نظر قواعد دستوری صحیح به سوالاتی مشخص مثل چه کسی، چه زمانی، چطور، چگونه و چرا.
جستوجوی مکان و موقعیت
به دلیل وجود جستوجوی صوتی که بیشتر از طریق گوشی هوشمند انجام میشود، سایتهایی که به شکل ویژه مناسب گوشی طراحی شدهاند هم هر روز از اهمیت بیشتری برخوردار خواهند شد. با توجه به خاصیتهای ویژه گوشی و امکان حمل آن در شرایط مختلف، بسیاری از درخواستهای جستوجوی صوتی به مسیریابی و مکانیابی اختصاص پیدا میکند. ادغام جستوجوی صوتی و نقشه گوگل به معنای فرصتهای بیشتر کسب و کارها در مناطق مختلفی است که فرد در آن حضور دارد. برای مثال ممکن است فرد صرفا از دستیار صوتی بخواهد دندانپزشکی در همین نزدیکی را به او معرفی کند و مثل سابق به دنبال لیستی از بهترین دندانپزشکها نگردد. به همین دلیل هم قرارگرفتن در لیست کسب و کارهایی که گوگل اطلاعاتشان را در اختیار دارد هر روز اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد.
اهمیت روزافزون «پرسشهای متداول»
بسیاری از سایتها هماکنون هم بخشی تحت عنوان پرسشهای متداول دارند. همانطور که اشاره شد به دلیل ماهیت خاص این مدل از جستوجو سوالاتی روشن شفاف که از چرایی، زمان، مکان و چگونگی میپرسند اهمیتی ویژه خواهد یافت. به این ترتیب در اختیار داشتن چنین بخشهایی، همچنین ساخت صفحات لندینگ خاص با برخی کلیدواژهها که به سوالات مهم به شکلی شفاف جواب میدهند، رتبه سایت شما را در جستوجوی صوتی بالا خواهد برد.
گوشی هوشمند در برابر بلندگوی هوشمند
در همهگیر بودن گوشیهای هوشمند که حرفی نیست اما باید در نظر بگیرید که بلندگوهای هوشمند هم با شتاب بسیار زیادی در حال جذب مخاطباند. طبق آماری که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده ۳۹ میلیون آمریکایی صاحب بلندگوی هوشمند هستند. با افزایش محبوبیت بلندگوهایی مثل گوگل هوم و آمازون اکو، استفاده از این بلندگوها برای جستوجو هم گستردهتر خواهد شد.
طبق جدیدترین گزارش منتشر شده، گوگل مشغول توسعهی یک موتور جستجو است که برای فعالیت در چین میتواند نتایج جستجو را بهصورت سانسور شده نمایش دهد. در سال ۲۰۱۰، گوگل موتور جستجو چینی خود را به دلیل دخالتهای مکرر دولت در اینترنت این کشور تعطیل کرد ولی حالا بهنظر میرسد این غول تکنولوژی قصد دارد بار دیگر وارد بازار چین شود.
طبق گفتههای یک منبع آگاه، گوگل از اوایل سال ۲۰۱۷ مشغول توسعه این پروژه با اسم رمز «سنجاقک» است. این موتور جستجو بهعنوان یک اپلیکیشن اندرویدی ارائه میشود و نتایج مربوط به سایتهای موجود در لیست سیاه دولت چین (مانند بیبیسی و ویکیپدیا) را نمایش نمیدهد. این سانسور در مورد بخش عکسهای موتور جستجو هم اعمال میشود.
این موتور جستجو بهعنوان یک اپلیکیشن اندرویدی ارائه میشود و نتایج مربوط به سایتهای موجود در لیست سیاه دولت چین را نمایش نمیدهد.
در کشور چین، سانسور و فیلترینگ سایتها یک امر معمول محسوب میشود. اطلاعات مربوط به مواردی مانند مذهب، خشونت پلیس، آزادی بیان و دموکراسی تا حد زیادی سانسور میشوند و در مواردی مانند کشتار میدان تیانآنمن این سانسور بسیار شدیدتر است. طبق نظر گروههای مخالف سانسور، در دوران زمامداری «شی جین پینگ» (Xi Jinping)، این سانسور بیشتر از گذشته شده و به شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای پیامرسان هم سرایت کرده است.
بنا به نظر یکی از متخصصین، اگر گوگل چنین کاری را واقعا انجام دهد، یک رویه فاجعهبار را برای دیگر کمپانیها ایجاد میکند. او میگوید که تبعیت بزرگترین موتور جستجو جهان از قوانین دولت چین، پیروزی بزرگی برای حکومت این کشور محسوب میشود و این پیام را مخابره میکند که هیچ کسی نباید چنین سانسورهایی را به چالش بکشد.
سخنگوی گوگل در مورد این موضوع گفته: «ما در حال حاضر تعدادی سرویس و اپلیکیشن برای شهروندان چینی عرضه کردهایم، همکاری نزدیکی با توسعه دهندگان چینی داریم و در سایت JD.com سرمایهگذاری کردهایم. اما در مورد گمانهزنیها برای برنامههای آینده اظهارنظر نمیکنیم.»
طبق گزارش سایت The Intercept، گوگل برای ارائهی این اپلیکیشن در چین باید موانع زیادی را پشت سر بگذارد. یکی از این موانع، گرفتن تایید از جانب مقامات چینی و دیگری تایید مدیران ارشد گوگل در مورد عملکرد بهتر این موتور جستجو نسبت به رقیب خود در چین یعنی بایدو است.
گوگل برای ارائهی این اپلیکیشن در چین باید موانع زیادی را پشت سر بگذارد.
گوگل در بین سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ هم ارائهی نسخه سانسور شده موتور جستجو را به دولت چین پیشنهاد داده بود اما در نهایت بهعلت تشدید انتقادات در آمریکا، از این کار دست کشید. اما در ماهها اخیر، گوگل برای حضور فعال در بازار چین دست به اقدامات مختلفی زده است. از بین این اقدامات میتوانیم به افتتاح یک مرکز هوش مصنوعی در پکن اشاره کنیم.
هرچند طبق این گزارش گوگل مشتاق حضور در بازار چین است، اما شاید این تلاش راه به جایی نبرد. طی چند سال گذشته گوگل بارها تلاش کرده که پلی استور اندروید را در چین عرضه کند که تا حالا این تلاشها موفقیتآمیز نبوده است و به همین خاطر شاید جدیدترین تلاش این شرکت برای ارائه موتور جستجو در چین هم منجر به شکست شود.
«ایوان بلس» (Evan Blass) که یکی از معروفترین افشاکنندگان حوزه تکنولوژی محسوب میشود، روز گذشته در توییتر تصویری از یک تقویم را منتشر کرد که در آن لوگو P در روز ۲۰ آگوست (۲۹ مرداد) قرار دارد. به عبارتی دیگر، به نظر میرسد که نسخه نهایی اندروید P در روز ۲۹ مرداد رسما معرفی میشود.
بیشتر شایعات و خبرهای غیررسمیای که از جانب «بلس» منتشر میشوند، معمولا صحت دارند.
بیشتر شایعات و خبرهای غیررسمیای که از جانب «بلس» منتشر میشوند، معمولا صحت دارند و به همین خاطر رسانهها توجه زیادی به این خبر غیر رسمی نشان دادهاند. در ضمن باید خاطرنشان کنیم که سال گذشته اندروید اوریو در روز ۲۰ آگوست رسما معرفی شد و به همین خاطر انتخاب چنین تاریخی برای معرفی اندروید P اصلا دور از انتظار نیست. با این حال، تاریخ عرضه این نسخه از اندروید هنوز رسما از طرف گوگل اعلام نشده و به همین دلیل بهتر است این خبر فعلا به چشم یک شایعه در نظر گرفته شود.
اندروید P نهمین نسخه از محبوبترین سیستمعامل جهان محسوب میشود. همانند دیگر نسخههای این سیستمعامل، برای نام این سیستمعامل افراد مختلف نامهای احتمالی زیادی را مطرح کردهاند از بین محبوبترین آنها میتوانیم به Peppermint (نعنای فلفلی)، Popsicle (بستنی یخی)، Pancake (پنکیک) و Pie (پای) اشاره کنیم.
برخلاف دیگر نسخههای اندروید، گوگل نسخههای بتای این سیستمعامل را به غیر از گوشیهای نکسوس/پیکسل، برای تعدادی از دیگر گوشیها مانند وانپلاس ۶، اسنشال فون و سونی اکسپریا XZ2 عرضه کرد.
منبع: Android Authority
وردپرس چیست؟یک نرم افزار مدیریت محتوا می باشد که هر روز جای خود را بیشتر از پیش در میان سایتهای اینترنتی باز میکنند و به هواداران و طرفداران خود می افزایند. این نرم اسباب تحت وب و open source ، امکانات بسیاری را در کمر بستن کاربران ، طراحان سایت و مدیران سایت ها پیمان داده است و طراحان سایت را از بسیاری از دوباره کاری ها رهایی میدهند. یکی از محبوب ترین این گونه نرم افزارها وردپرس می باشد.
وردپرس یک نرم انگیزه ها تحت وب است که در واقع پیوسته موفقیت آمیز پروژه b2 می باشد و بدست Matt Mullenweg بنیان گذاری شده است. Matt Mullenweg و همکارانش با راه اندازی کمپانی Automattic هماکنون در حال گسترش این نرم اسباب و پروژه های موازی آن مثل WordPress.com و Akismet می باشند. عمومیترین به کارگیری طراحی سایت با وردپرس برای راهاندازی یک تارنگار میباشد زیرا وردپرس حائز هستهای نیرومند است و پیشروترین نرمافزار در این گویه بهشمار میرود.
وردپرس با زبان برنامه نویسی محبوب و نیرومند PHP تألیف شده و از نیرو MySQL بهرهگیری می کند. وردپرس یک نرم اسباب متن باز (Open Source) می باشد و بر مبنای اجازه نامه Gnu Public License منتشر می شود بنابراین اجازهنامه همگی موارد به کارگیری وردپرس کاملا مجانی می باشد، در ضمن شما می توانید وردپرس را با خیال آسان تغییر دهید و به عنوان نرمافزاری تحت وب برای پروژه های خود به کار گیرید. هم الان نسخه 4.6 این نرم اسباب از سایت رسمی وردپرس قابل دریافت میباشد.
مایکروسافت در ویندوز ۱۰ ویژگی جدیدی به نام Windows Ink Workspace برای طرفداران قلمهای دیجیتال فراهم کرده است. با این ویژگی میتوانید نقطه مبتنی بر ویندوز ۱۰ را برای اپهای سازگار با قلم سیستم خود متمرکز کنید.
بسیاری از کاربران اگر هیچوقت از قلم دیجیتال همراه کامپیوترشان استفاده نکنند، گزینه Ink Workspace را نمیبینند و اساسا نیازی به آن نخواهند داشت. با این وجود، شرکت مایکروسافت برای کاربرانی که از قلم استفاده نمیکنند امکان فعال کردن گزینه Ink Workspace را در ویندوز ۱۰ فراهم کرده است.
در هر قسمتی از taskbar کلیک راست و از منوی زمینه، گزینه Show Windows Ink Workspace button را انتخاب کنید. یک آیکون به شکل قلمی در حال نوشتن حرف S، در قسمت نوتیفیکیشنها در سمت راست صفحه ظاهر میشود، روی آن کلیک کنید تا محیط Ink Workspace نمایان شود. در حالت پیشفرض این محیط شامل Sticky Notes است؛ برنامهای که در خارج از فضای کاری قابل دستیابی است. علاوه بر این، بعضی برنامههای دیگر همچون Sketchpad یا Screen Sketchh در این بخش هستند که شاید شما آشنایی چندانی با آنها نداشته باشید.
Sketchpad اپلیکیشن نقاشی است که حتی اگر قلم دیجیتال نداشته باشید، میتوانید با آن بازی و نقاشی کنید. روی Screen Sketch ضربهای بزنید و بهسرعت اسکرینشاتی از دسکتاپ خود بگیرید، از اینجا میتوانید مستقیما در اسکرینشات خود با استفاده از ابزارهای قلمی که در داخل اپ فراهم شده است، نقاشی کنید.
در صورتی که تنها میخواهید از Screen Sketch استفاده کنید، اسکرینشات بگیرید اما روی آن نقاشی نکنید، بعد آیکون save را انتخاب و آن را روی هارد درایو ذخیره کنید. Screen Sketch شامل گزینههای به اشتراکگذاری فوری برای اسکرینشاتهای شما بر اساس اپهای نصبشده روی سیستمتان مانند توییتر، فیسبوک، Mail و OneNote است.